Azencross Loenhout: terugkeer van Wout

1-22-e1577475556480-800x525[1]

De Azencross in Loenhout is de cross in België waar veel, heel veel Nederlanders op af te komen. Twee redenen: Loenhout ligt vlak over de grens en is dus de meest ‘bereikbare’ cross vanuit Nederland. En het is altijd net na Kerstmis en dan hebben heel veel mensen vrij.

Daarnaast is het ook een echt ouderwetse cross. Altijd en overal modder, soms met regen, soms met sneeuw. Maar altijd vuil en vies. En als je dan liefhebber van de cross bent dan is dit een mooie. Voor de doorsnee liefhebber is het parcours vrij eenvoudig te belopen. Zolang je maar laarzen bij je hebt. Want modder op het parcours, modder op het middenterrein.

Bianchi Zolder Pro

Goed, over de koers hebben we het hier niet, wel even kort over de terugkeer van Wout van Aert ‘in competitie’ op vrijdag 27 december. En van Bianchi. Heel dichtbij konden we niet komen, maar hier alvast wat details. Reed Wout nog tot begin vorig jaar in het overwegend wit voor Cibel-Cebon en dus op een Stevens met SRAM eTap, nu is hij aan het werk op een Bianchi. Hij in het geel/zwart -wel met zijn eigen Red Bull (!) Lazer helm en de Bianchi Zolder Pro in het celeste. Op een Zolder. Dit is een full carbon frame met uiteraard steekassen en flat mount schijfremmen. Los kost een set nog geen 2000 euro en het is er in zes maten.

Pro?

Ho, stop: het gaat toch om een frame voor een prof? Ja, maar ook die mannen rijden op standaard materiaal. Nou ja, het frame is standaard… Het model waar Wout mee koerst is een aangepaste versie van de huidige Zolder Pro. Deze komt in het voorjaar op de markt. De ploeg koerst met Shimano en dus Wout ook. 11-speed Dura-Ace Di2 met 140 mm schijven en ‘custom’ gespaakte Shimano wielen. En uiteraard met Dugast 33 mm tubes. Fi:zi’k zadel, FSA zadelpen en Vision Metron cockpit. Juist, dezelfde cockpit als op de Oltre XR 4 racers. De remleidingen lopen door de stuurhelften en komen bij de ‘stuurpen’ naar buiten. Die van de voorrem gaat de linker vorkpoot in, die van de achterrem de onderbuis in -daaraan zit ook de stroomdraad van de Di2 ( batterij zit in de zadelpen). Verder waarschijnlijk een 9100 46 buitenblad in combinatie met een 36. Deze combi is wel officieel, maar dan weer niet te koop voor gewone rijders.

De wedstrijd moet nog starten en al het materiaal zit al onder ...

Bij de fietsen van Wout in de wisselzone spotten we trouwens twee mecaniciens. De een, Niels van der Kuur ( 24 jaar), is pas een jaar of twee werkzaam, de ander een ware oude rot. Tony Arts (63). Hij werkte in het verleden al voor Rabobank, Blanco, Belkin en Jumbo-Visma. We gaan eens kijken of we hem kunnen strikken voor een interview; hij kan ons en jullie vertellen wat er allemaal veranderd is de afgelopen jaren.

Neem nu een abonnement

koopje

The Ride Pyrenees 2020

Jij fietst wij doen de rest
Doe mee

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *